Jemenské divadlo žije!
Arabský svět má jiný přístup k živým uměleckým performancím. Velmi populární jsou vystoupení různých hudebníků, tanečníků nebo veřejná recitace básní, ale pro nás typické jevištní produkce, jako je třeba divadlo, jsou západním vynálezem neshodujícím se s islámskou tradicí. Postupně se tahle kulturní bariéra prolamuje a do arabských zemí míří čím dál více světových superstár se svými megakoncerty, vzniká spousta původních televizních dramat (ehm, jsou to hlavně telenovely, proti kterým je kdysi tak populární „Esmeralda“ téměř shakespearovskou tragedií) a i živá vystoupení jsou docela populární, zejména stand up comedy jako je v Česku „Na stojáka“.
Jemen je v tomto ohledu, jako silně konzervativní a nábožensky orientovaná země, trochu pozadu, ale mladí se snaží a jedou drsně v hip hopu. Dokonce i stand up comedy tu měla svoji premiéru v luxusním hotelu Mövenpick – šlo o arabsko-americkou skupinu a přítomní diváci ve smokinzích prý i tleskali. Jen to divadlo skomírá. Přece jen vyžaduje nějaké ty náklady, trpělivost a čas a také se dotýká společenských či niterně lidských problémů, které se tady na trh příliš nenosí.
Ale ukazuje se, že to jde! Minulý týden měla v Sana’a v Jemenském kulturním centru premiéru hra „Zdravý nemocný“. Možná ji znáte, je to starší kousek od jednoho poměrně známého autora, který se nestyděl pod své dílko podepsat, a i u nás je občas s úspěchem uváděna. Papá Molière zkrátka po čtyřech stech letech dobyl i Šťastnou Arábii. Patronát nad špektáklem mělo Ministerstvo kultury a Francouzské kulturní centrum. Nejpozoruhodnější ovšem je, že celé představení bylo odehráno v arabštině jemenskými herci a herečkami!
Foto: Yemen Observer
Rozumějte, v Jemenu neexistují žádná stálá divadla a nemá žádný filmový průmysl, takže tu nejsou ani herecké školy. Profesionálních herců je jako šafránu a většina z nich pracuje jen občas na telenovelách, které připravují jemenské satelitní kanály pro období Ramadánu. Jejich herecké schopnosti nejsou nejlepší, na což si stěžují i jemenští diváci, srovnávající jejich výkony s výkony kolegů z liberálnějších arabských zemí, kde je televizní a filmový trh rozvinutější. A zcela šokující je i účast žen při veřejném vystoupení. Ani zdejší, jinak vynikající, básnířky nevystupují příliš často a když už, tak v baltu a s niqábem. Jistě, mohla by se aplikovat cimrmanovská metoda obsazování ženských rolí mužskými představiteli, ale to je travestie, která je naprosto harám!
Veřejnému představení je kladena i řada oficiálních povinností, vlastně spíš překážek. S nápadem přišlo Francouzské kulturní centrum již před půl rokem a hbitě oslovilo Ministerstvo kultury, protože dělat divadlo v Jemenu nejde tak jednoduše, jako když se u nás sebere pár ochotníků a začnou zkoušet v sokolovně. Vše musí autority náležitě prozkoumat, hlavně z hlediska morální nezávadnosti. Následovalo tedy několik kol vyjednávání s ministerstvem a jeho cenzory s předem nejistým výsledkem, ale povedlo se.
Foto: Yemen Observer
A představení mělo velkolepý sukces. Diváci nadšeně provolávali slávu sofistikovaným komickým výkonům herců a hereček. Jemenský náboj údajně dodával celkové atmosféře jedinečnou chuť a umožňoval obecenstvu hluboce hru prožít. I režisér Adel al-Hakim hodnotil představení a představitele pozitivně: „Bylo výjimečné, jak herci a herečky sedli do svých rolí. Měli přesně toho ducha, jakého jejich úlohy vyžadovaly.“.
Umělci se nyní chystají vyjet i do okolních zemí. Snad sklidí stejné ovace a snad je to přiměje ve svém bohulibém díle pokračovat nejen v hlavním městě, ale i v dalších částech kulturně dost uniformního Jemenu.
SK
Zdroj: