Útok na americkou ambasádu v Sana'a

Dnes, 13.9.2012, v dopoledních hodinách zaútočil několikasethlavý dav na americkou ambasádu v Sana’a. Útok byl provázen házením molotovových koktejlů, střelbou do vzduchu a spálením americké vlajky. Pod tlakem jemenských bezpečnostních složek se dav rychle stáhl a nedošlo ke ztrátám na životech. Výsledkem útoku tak bylo hořící auto, hromady spálených pneumatik a pár věcí ukradených z pozemku ambasády. Podobně jako v jiných islámských zemích je důvodem útoku film americké provenience zobrazující, nad to nelichotivě, Proroka.

V Sana’a se v tomto dni jednalo o druhé vyjádření nesouhlasu se snímkem útočícím na základy náboženského cítění muslimů. Zatímco v ranních hodinách se sešlo několik desítek protestujících, kteří chtěli pokojnou formou protestu v sedě před ambasádou vyjádřit svůj nesouhlas s urážkou své víry, později se objevil z jiné strany dav košilatých uřvanců, jejichž protest údajně ještě vyeskalovali ozbrojenci s kuklami na hlavách. Jen zázrakem se situace nezvrhla jako v Lýbii.

V posledních dnech jsme svědky vlny útoků davů na ambasády Spojených států v různých částech muslimského světa. Vždy se jedná o útoky zfanatizované skupiny, stěží o prosté věřící, a vždy pod záminkou urážky Islámu jakýmsi druhořadým filmem zobrazujícím Muhammada. Ponechme stranou spekulace CIA a jiných profesionálně paranoidních tajných služeb o tom, že za vším stojí Kejda. Z minulosti celý svět velmi dobře ví, jak nesnášenlivě reagují extremisti na cokoli, co je jim proti mysli. Všichni jsme viděli, co vyvolaly nechvalně proslulé dánské karikatury Proroka nebo nedávný průser s nechtěným spálením několika tisíc výtisků Koránu na americké základně v Afghánistánu. Podobné excesy vedou na obou stranách jen ke zbytečným ztrátám na životech a v dlouhodobém horizontu ke zhoršování vztahů mezi euroamerickým a islámským světem. A podobné násilné reakce se netýkají jen muslimů, byť obecné povědomí v evropském rybníčku nasazuje prasečí hlavu právě jim.

Následky, které může podobná provokace vyvolat, jakož i to, že k nim dojde s železnou jistotou vždy, jsou známé i v nejposlednějších Kotěhůlkách místnímu pasáčkovi krav. Proto snad nelze pochybovat o tom, že autoři podobného kulturního veledíla, pokud nejsou z Marsu, cílí přesně a s vědomím toho, co jejich film způsobí, i když toho třeba nedbají. Z hlediska právního jsou vinni a mají na rukou krev obětí. Jejich vinu rozhodně neumenší to, že považují islám za rakovinu.