Zatracené faktury

 

Po pěti měsících zjišťuji, že od srpna nemám zaplacenou elektriku ani vodu. Z nějakého důvodu se mi za klikou dveří neobjevují faktury tak jako ostatním obyvatelům Hadiba. Podařilo se mi najít jeden starý účet za proud, ten jediný, který Ag při poslední platbě neztratil. A tak mířím do elektrárny. Tam vyhledají můj baráček v tlusté knize, vyčtou dlužnou částku, orazí starou fakturu několika razítky, opatří klikiháky a propustí mě s tím, že příště mám ten starý účet zase přinést. Za téměř půl roku platím cca 200 Kč – pak s tím lidi mají šetřit, když je to tak příšerně levný!

S vodou to tak jednoduché nebude. První pokus donutit muže z vodárny, aby mi vystavili fakturu podle faktury za elektriku, ztroskotal. Druhý den je Ag důraznější. Po různém překřikování jednomu týpkovi postávajícímu před water officem vrazí elektrický účet do ruky a domluva říká, že zítra bude faktura připravena. Snažím se vnutit do debaty tím, že tu fakturu za proud budu potřebovat vrátit zpátky. Mám ale pocit, že mě nikdo neposlouchal.

Další den opravdu vodní faktura existuje, platím opět cca 200 Kč, a to se narozdíl od Sokotránců sprchuju dvakrát denně a prané prádlo i máchám, ne jenom namáčím v kapičce vody na dně kbelíku. Hledáme toho typa s mou elektrickou fakturou, ale ještě prý dnes nedorazil.

Další dva dny se vždycky zapomeneme na water office stavit.

Pak si náhle vzpomenu a nechávám si projektovým řidičem zastavit před branou. Uvnitř vzbuzuji povyk, protože se domáhám faktury za elektriku ve vodárně, což vyvolává smích, údiv a dojem, že si farangíja plete arabská slovíčka. Konečně se vynořuje jeden z typů, kteří byli svědky celé mé eskapády s fakturami a je naponěkolikáté rozjařeným vodařům schopen vysvětlit, o co tady jde.

No a pak se vynořuje další typ a sděluje mi, že faktura za elektřinu už neexistuje, protože ten zodpovědný člověk si ji nechal v kapse u košile a manželka mu ji vyprala.

Tudíž teď to trochu rozdejchám a příští měsíc mě celá ta anabáze s vodou a elektřinou čeká znova, pouze v obráceném sledu.